Search here...
TOP
Gotuje

Zakwas z buraka

Na odporność, poprawę wyników krwi, na regulację przemiany materii (czyt. na odchudzanie 😉 ), na czas przeziębień, na… zdrowie! To najlepsza multiwitamina ever!

Składniki (na 5 litrowy słoik):
* ok 8–10 dużych buraków
* główka czosnku
* 1 mała marchewka (lub pół dużej)
* 1 mała pietruszka (lub pół dużej)
* kilka listków laurowych, ziarenek pieprzu i ziela angielskiego
* łyżka soli
* 1 litr przegotowanej wody
* opcjonalnie: pół filiżanki zakwasu z ogórków kiszonych domowej roboty (dla przyspieszenia fermentacji)

Przygotowanie:
Słoik na zakwas dokładnie wyparzyć (to bardzo ważne, by nie pojawiła się pleśń).

Zalewa: zagotować litr wody, dodać łyżkę soli i ostudzić.

Warzywa umyć i obrać, pokroić na małe kawałki. W słoiku przekładać warstwowo warzywa i przyprawy, a na samą górę dać duży plaster buraka, by przykrył całość (tak, by nic nie wypływało na powierzchnię zakwasu, bo spleśnieje). Wszystko zalać ostudzoną wodą z solą (i ewentualnie zakwasem z ogórków kiszonych), niczym nie przykrywać i ostawić w ciemne miejsce (ja daję zawsze do szafki w kuchni). Po 2-3 dniach sprawdzić czy pojawiła się piana, jeśli tak – należy ją zdjąć, bo może spleśnieć. Zakwas jest gotowy po ok. 4-5 dniach (jeśli dodaliście sok z ogórków kiszonych) lub ok. 5-6 dniach (bez soku z ogórków). Smak zakwasu powinien być…. kwaśny 😉 z nutką buraczanej słodyczy 🙂 Zakwas jest naprawdę przyjemny w smaku, moja Lena (4 latka) go uwielbia!

Przechowywanie:
Jak zakwas będzie gotowy, należy go odcedzić i przelać do szklanego naczynia (np. butelki czy słoika), zakręcić i przechowywać w lodówce (może tak stać wiele tygodni, a nawet miesięcy).

WAŻNE:

Nie należy dopuścić do pojawienia się pleśni! Wówczas zakwas będzie do wyrzucenia – cały!

Co zrobić, by zakwas nie spleśniał?

– wyparz dokładnie słoik
– nie dopuść, by cokolwiek pływało po powierzchni zakwasu (nawet ziarenko pieprzu), dlatego ja na wierzch daję gruby plaster buraka, by wszystko blokował; można też przycisnąć całość szklanym naczyniem (np. szklanką z wodą lub słoikiem z wodą) – oczywiście też muszą być wyparzone
– nie przesadź z podawaniem zakwasu, bo może rozregulować układ trawienny (jak wszystkie kiszonki), zacznij od małych ilości: dla dziecka kieliszeczek lub łyżka dziennie i stopniowo zwiększaj dawki do max. 1 szklanka dziennie
– jak zakwas jest dla Ciebie zbyt intensywny w smaku, to możesz go rozrobić z wodą (ja dodaję trochę ciepłej przegotowanej wody, bo zwyczajnie jest zbyt zimny po wyjęciu z lodówki)

Co zrobić z ukiszonymi burakami z zakwasu?
Zjeść! Są pyszne i mają mnóstwo witamin! Można z nich zrobić surówkę, carpaccio lub sałatkę (np. z rukolą, fetą, orzechami i sosem balsamicznym).

Na zdrowie!

«

»

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Instagram @veroni_que_

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More